Blindspot

Promote Your Page Too
Blog > Komentarze do wpisu

Jak płonie tęcza w Photoshopie?

To zdjęcie zna już chyba każdy internauta. Nie ma co się dziwić. Jest naprawdę dobre. Jednak mam z nim jeden problem. Jego autor Marcin Wziontek przesadził, i to całkiem mocno, z obróbką w Photoshopie. Pomyślałam sobie, że gdyby fotograf miał tę fotę w tej formie zgłosić na konkurs fotografii prasowej, to pewnie jury by się pokłóciło, czy nagradzać je, czy nie. Tego rodzaju obróbka jest w fotografii prasowej niedopuszczalna. Nie wiem po co autor aż tak bardzo poprzesuwał suwaczki. Zdjęcie wcale nie potrzebuje tych sztucznych i kiczowatych efektów. Jest dobre samo w sobie. Bardzo bym chciała zobaczyć je w normalnej formie.

Fot. Marcin Wziontek

Tak to wyglądało. Zdjęcia bez żadnej obróbki:

Canon

Fot. Dariusz Borowicz / Agencja Gazeta

Nikon


Fot. Malgorzata Gendlek / Agencja Gazeta

Z problemem nadmiernego podkręcania zdjęć zmierzyli się niedawno organizatorzy World Press Photo, którzy zmodyfikowali regulamin konkursu w kwestii obróbki zdjęć. Tę reakcję wymusiła fala oskarżeń w kierunku nagrodzonego zdjęcia. Zarzucano jego autorowi Paulowi Hansen m.in. , że zbytnio zmienił barwę i nasycenie kolorów.

wtorek, 12 listopada 2013, blindspot

Polecane wpisy

  • Dzieci wojny

    W sumie nic dziwnego. Ja z rodzeństwem bawiłam się w strajk. 12 sierpnia 2013. Syryjskie dzieci bawią się w pogrzeb. Fot. REUTERS/Nour Fourat 8 sierpnia

  • Czy zdjęcia modowe można retuszować?

    To pytanie zadaje sobie na łamach New York Times'a jego redaktorka ds. czytelnika Margaret Sullivan. Sprawa dotyczy jednego z dodatków dziennika, miesięcznika o

  • Portret byłego więźnia

    Tomek Surdel, dziennikarz, fotograf i podróżnik na stałe mieszkający w Buenos Aires ostatnio odwiedził rodzinny Sopot. Gdy fotografował morze telefonem komórkow

Komentarze
2013/11/12 16:34:20
Piramidalna bzdura. Doczytaj prosze, autorko, czym jest konwersja RAW->JPG. Oczywistym jest, ze nikt przy zdrowych zmyslach robiac zdjecie w RAWach nie wrzuci ich "gołych". Fotograf podniosl tylko kontrast, wyrownal poziom czerni i bieli, nie zrobil zadnego fotomontazu. Dokładnie to samo robilo sie w epoce analogowej i nikt wtedy z tego problemu nie robil. Jak dla mnie klasyczne dorabianie d*** uszu.
-
2013/11/12 16:53:03
Porównywanie do ciemni już dawno nie jest stosowane w temacie manipulacji fotograficznej. Jest niewystarczające. Autor zdjęcia po prostu przegiął z obróbką. Kto tego nie widzi jest albo daltonistą, albo sam przegina i stara się taką formę obróbki w fotografii prasowej usprawiedliwić. Żadna renomowana agencja nie wrzuciłaby tego zdjęcia w takiej formie na swój serwis.
-
tomasz.surdel
2013/11/14 07:15:58
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem dyskusję na temat Twoich uwag do tego zdjęcia, toczącą się w kilku miejscach Facebooka. I z nieukrywanym żalem :), Kingo, muszę przyznać że zupełnie się z Tobą w tym miejscu nie zgadzam - czy nam się to podoba, czy nie, żyjemy w epoce instragrama, Twittera i generalnego natłoku informacji/obrazów/dźwięków. Trzeba po prostu być wyrazistym, czasem przerysowanym, aby wyróżnić się w tłumie, choć na chwilę przykuć uwagę. I zupełnie mnie zdjęcie Marcina Wziontka nie razi, nie widzę w nim kiczu.

Oczywiście widzę, że było "podciągnięte" w PS lub Lightroomie. Ale czy w jakiś sposób zakłamuje to rzeczywistość? Jest po prostu wyraźne. Niekoniecznie w dosłownym tego słowa znaczeniu.

Piszesz: "tego rodzaju obróbka jest w fotografii prasowej niedopuszczalna". Czyżby?

To zdanie powinno być chyba w czasie przeszłym. Było niedopuszczalne kilka lat temu. Teraz jednak się dopuszcza i dopuszczać się będzie coraz bardziej. Dlaczego? Chociażby dlatego, że czytelnikom/odbiorcom takie zdjęcia się podobają. Podejrzewam, że większości. Stąd popularność instagramów i consortes.

Można oczywiście dyskutować o tym, czy to dobrze czy źle, ale to czysto akademickie dyskusje. Trendu się nie odwróci.

W którejś z fejsbogowych wypowiedzi pisałaś, że standardy fotografii prasowej wyznacza m.in. NYT. No właśnie... Może to przeoczyłaś, ale to właśnie NYT kilka miesięcy temu zilustrował artykul na swej pierwszej stronie zdjęciem, rozprowadzanym przez Getty, zrobionym iphonem i obrobionym właśnie w Instagramie.

OK, to był portet i teoretycznie więcej w nim miejsca na artyzm, mniej na dziennikarską dokumentację. Ale przecież wcześniej były już także publikowane przez NYT i nagradzane na konkursach reporterskie zdjęcia Damona Wintera z Afganistanu. Też robione telefonem i też przepuszczane przez silne filtry Hipstamatic.

Więc jak? Co jest dokładnie jest niedopuszczalne? I dlaczego?

Jak dla mnie zdjęcie Wziontka jak najbardziej mieści się w dzisiejszym kanonie fotografii prasowej. Faceta z flagą tam nie wkleił, ognia nie sklonował, dymu nie zagęścił. A, że rozjaśnił cienie i podciągnął kolory? Mnie to zupełnie nie przeszkadza. W żaden sposób nie czuję się oszukany.
-
2013/11/14 18:52:36
Ale dlaczego przegiął? Chyba wg. Ciebie :) Moim zdaniem akurat przy tej fotografii wszystko jest bardzo dobre. Czasem i reporterskie zdjęcia mogą być inne.

-
renata971
2013/11/16 20:30:57
...użył botoksu...takie teraz czasy, tyle sztuczności wokół...
-
2013/11/22 15:04:27
Jak widać na przykładzie dyskusji, daleka droga do jakichkolwiek standardów w tym kraju.
-
astroastro
2013/11/25 20:28:00
Bardzo interesujący wpis oraz cały blog. Raczej zacznę częściej tu zaglądać ;)
-
doris337
2013/11/26 21:43:04
A co w tej chwili nie jest rasowane ? W sumie to zdjęcie jest trochę nienaturalne ale jak na mój gust podkreśla to co powinno czyli dramaturię zdarzenia
-
8luk
2013/11/27 08:52:14
Czy to ważne jak spłonęła ? Ważne, że spłonęła.
-
ruletka80
2013/11/27 11:48:48
Modelki również powinny mieć zakaz bycia retuszowanymi w magazynach. Tak jak ze sportowcami, doping jest nielegalny i nieetyczny, tak photoshop w zawodzie modelki również powinien być. Zdjęcie faktycznie zbytnio przesadzone, efekt był piorunujący i bez tego.
-
rewaltv2
2013/11/27 23:18:24
Bardzo dobrze zrobione zdjęcie - żyjemy w świecie cyfrowym i od dawna towarzyszy nam coraz więcej cyfrowych urządzeń rejestrujących, kamer, aparatów, komórek. Narzędzia i programy są po to by je używać. To nasza wizja tego świata, nasze osobiste odczucia wyrażone w zdjęciu (czy nawet w jego obróbce) mają przekazać nasze intencje i naszą wizję. Dodatkowa dramaturgia powstająca dzięki zastosowaniu postprodukcji jest jak najbardziej dobrze odbierana w świecie fotografii jak i filmu. To naszym zadaniem jest zainteresować potencjalnego odbiorcę naszym dziełem. I tak dzieje się od lat w kinematografii gdzie sama postprodukcja trwa miesiącami czy latami.
-
niski666
2013/11/29 12:49:30
Moim zdaniem zdjęcia są zrobione ok, może troszkę za bardzo podkręcone ale efekt jest ciekawy.
-
sebykomand
2013/11/29 21:59:39
zdjecie jak zdjecie praktycznie kazdy cos retuszuje
dzisiaj zobaczy oryginal to sztuka
polecam meble: Polskie meble online : Ławostoły rozkładane podnoszone, stoły kuchenne, krzesła tapicerowane, krzesła kuchenne.
-
jacekmiles
2013/11/30 21:24:42
Genialne ujęcia. Niestety w obecnych czasach praktycznie każde zdjęcie jest poddawane obróbce cyfrowej przy użyciu aplikacji typu Photoshop czy też Gimp. W rękach wprawnego grafika może wyjść jednak z tego prawdziwe dzieło sztuki :)
-
czesci_do_samochodow
2013/12/02 16:52:09
Co jak co ale efekt jest bardzo dobry i nieźle to wygląda...
-
jolabramczyk
2013/12/02 21:37:53
to rzeczywiście różnica jest niesamowita, ale zależy co chciał autor uzyskać tym zdjęciem, pewnie swój efekt uzyskał :)
-
kocicoach
2013/12/03 00:37:31
Autor postępuje ze zdjęciem jak uważa, to jego dzieło. Osobiście uważam, że dobrze iż są takie osoby, które podrasowują swoje fotografie i takie, które tego nie robią. Które są lepsze? Zależy jak dla kogo. Co to w ogóle znaczy lepsze? Dobrze, ze takie działania są poddawane dyskusji, dobrym i złym opiniom... byleby to nie hamowało naturalnej twórczości artystycznej ...
-
kaftyka
2013/12/03 10:23:52
Zdjęcia rzeczywiście super. Teraz wszyscy podkręcają dla lepszego efektu.
-
michalkliszczak
2013/12/03 11:57:44
Tacy powinni zostać skazani na dożywotnie cykanie zdjęć aparatami analogowymi i pracę w ciemni aby docenili sztukę fotografowania.
-
smartimagedenoiser
2013/12/03 22:02:00
Ta tęcza słusznie została spalona.
-
halinamolek
2013/12/04 12:01:22
Wszystko przechodzi przez PS, nie ma chyba większej gazety która by nie używałaby PS co chyba... no chyba tylko wtedy żeby kogoś ukazać w złym świetle i jeszcze fotografowanym od dołu.
-
wf_28
2013/12/05 12:35:10
To zdjęcie jest naprawdę świetne, ale też z chęcią zobaczyłabym je w oryginale.
-
awfoto
2013/12/06 13:18:49
Jak dla mnie te zdjęcie wcale nie podoba.
-
fleszkastudio
2013/12/06 14:24:11
Zdjęcie jak najbardziej ma coś w sobie...omawianie kontekstu raczej nie ma sensu
-
darekstrzelczyk
2013/12/06 23:43:38
widać że photoshop czyni cuda, zarówno do podkreślenia urody jak i emocji jest wspaniały :):)
-
krolestwotytoniu
2013/12/08 12:04:49
Bardzo fajne zdjęcia...oryginalne i nietuzinkowe;)
-
agroturysta1
2013/12/08 14:27:25
Na pewno jest trochę podrasowane, ale czy tak bardzo...
-
kierowca229
2013/12/08 14:39:07
Nie widzę nic złego w użyciu Photoshopa. Zdjęcie ma głębszy wyraz, a z drugiej strony jest to "lekkie" kłamstwo więc użycie go w prasie kłóci się z rzetelnością dziennikarską. Takie czasy.
-
emako_sklep
2013/12/10 10:24:09
Genialne zdjęcie aczkolwiek faktycznie - zbyt jaskrawe, bardziej przypomina grę komputerową niż rzeczywistość.
-
marysia8888
2013/12/10 13:07:29
No cóż każdy teraz chce czymś zszokować. Nawet fotograf zdjęciem. Ale czy jest to fair, kiedy przedstawia ono przekolorowaną rzeczywistość, a odnosić się ma do realnych wydarzeń. Czy nie jest to przypadkiem oszukiwanie odbiorcy, a nawet i manipulowanie? Samo wydarzenie spalenia tęczy jest dla Polaków sprawą bardzo kontrowersyjną. A obraz przedstawiony przez tego autora sugeruje nam już jego zapatrywanie się na tę sprawę.
-
karmako
2013/12/10 22:07:32
No właśnie które zdjątko nie jest podrasowywane skoro dotyczy to już World Press Photo? Jeszcze trochę i byle jakie zdjęcie będzie można zamienić na prawdziwą perełkę
-
boosted
2013/12/11 09:49:05
Fak faktem, jednak dość efektownie wyszło. Na stocka jak najbardziej.
-
happyhostel
2013/12/11 15:00:28
Moim amatorskim okiem oczywiście nie dostrzegłam photoshopa, tylko świetne ujęcie. P
-
unique.meskiezasady.pl
2013/12/12 16:58:02
Zaiste bardzo efektowna obróbka. W dzisiejszym świece co raz trudniej odróżnić naturalne
piękno od maestrii "photoshopera". Dlatego warto samemu się ruszyć i chwytać klatki swoim własnym, naturalnym aparatem zwanym potocznie okiem.
-
bielbet
2013/12/13 09:57:49
Ja natomiast wcale tak nie uważam, po to powstały odpowiednie narzędzia, aby z nich korzystać. To zdjęcie z pewnością znacznie lepiej wygląda w tej formie. Naturalne nie dawało by takiego WOW. Kadr został dobrze uchwycony i trzeba go było trochę podrasować ;)
-
kowalskij89
2013/12/13 12:43:37
a czy to nie jest tak, że artysta (fotografik też) pokazuje nam świat swoimi oczyma? a skoro są narzędzia, które pozwalają mu lepiej oddać swoje odczucia, swoją wizję rzeczywistości, to dlaczego miałby z nich nie korzystać?
-
matygrzewcze
2013/12/14 01:52:31
Też się dałem nabrać na to zdjęcie. Ale to zapewne nie pierwszy i nie ostatni raz :(
-
malapieknoscak
2013/12/14 15:59:03
faktycznie, można się nabrać ale niezły efekt.....szczerze gratuluję
Salon kosmetyczny Kraków
-
twojraj
2013/12/15 11:12:46
W dzisiejszych czasach wszyscy wszystko podrasowują!!!
-
arturbrandys2
2013/12/16 16:08:45
Zdjęcie bez wspomagania programami do obróbki powinno samo się obronić jeśli jest dobre i zrobione profesjonalnie. Zdjęcie ma oddawać dynamizm sytuacji tak jak to wyglądało a nie jakieś science fiction.
-
grupatense.pl
2013/12/17 15:33:15
Pierwsza fota rewelacyjna. Klimatycznie.
-
bilaba
2013/12/17 22:57:26
Niesamowite, robi wrażenie.
-
druklaserowy
2013/12/17 23:36:20
Fajne foty w ogole nie wygladaja na naturalne

cos sie jednak chyba poprawialo
-
michalkliszczakk
2013/12/18 14:57:51
Szkoda ze ludzie tak oszukują :/
-
kurek.bartosz.1988
2013/12/19 14:47:23
Zdjęcie w orginale robi wrażenie,to fakt.Jednak te zdjecie które zostało poprawione w Photoshopie,wygląda znacznie lepiej i na mnie zrobiło większe wrażenie :)
-
jadzia65dx
2013/12/20 13:50:29
Według mnie zdjecie w oryginale jest zrobione na prawdę dobrze i nie potrzebnie była robiona obróbka:)
-
jakzagadacdodziewczyny
2014/01/02 16:41:26
Zabrakło tylko efektów 3D :)
Swoją drogą, zdjęcie wygląda ok. Nawet jeżeli jest przerobione, to w czym problem? Efekt jest bardzo poprawny
-
bozita
2014/01/06 17:41:00
Według mnie, nic w tym zdjęciu nie ma złego. Tym bardziej, że teraz chyba nie ma fotografia, który nie używałby programów do obróbki zdjęć.
O wiele gorsze są modelki na okładkach gazet, które, jak się okazuje po dokładniejszym przyjrzeniu się, nie mają jednej ręki :)
Zdjęcie z Twojego posta nie jest moim zdaniem na pewno lepsze od zamieszczonych dwóch poniżej.
-
kokec-wojtek
2014/01/09 12:59:08
Zdjecie rewelacje,nie widzę w tym nic dziwnego,aby autor obrabiał zdjecia,rzadko który fotograf tego nie robi
-
leczymysie
2014/01/10 20:55:53
Zdjęcia wyglądają rzeczywiście i takie właśnie powinny być
-
logo-alex
2014/01/16 10:20:35
Naprawdę ładne jest to zdjęcie. Szkoda tylko, że jest podrasowane w fotoszopie. Ciekawe jak bardzo grafik to podkręcił i jak wyglądało w oryginale.
-
kokec-wojtek
2014/01/16 13:32:53
Witam,
zgadzam się przegiął definytywynie, ale cóż zdarza się
-
tomasz.surdel
2014/01/17 20:19:08
Zdjęcie jest, jak się okazuje, przede wszystkim PATRIOTYCZNE:

sdp.pl/informacje/9178,znamy-najlepsza-fotografie-patriotyczna-roku-2013,1389819269
-
ade-ll
2014/01/18 22:00:59
Zbyt często używamy Photoshopa do poprawy fotografii. Siedzimy nad nimi godzinami i wychodzi dzieło sztuki, które tak naprawdę jest nieprawdziwe i zafałszowane. Czy to jest dobry kierunek ?
-
mariuszmatusik
2014/01/20 22:25:13
ależ efekty wspaniałe można uzyskać photoshopem :) jestem pod wrażeniem, a czasami warto popracować i podkreślić to co jest warte podkreślenia czasami nawet celowo zniekształcając
-
edyta_luszcz
2014/01/23 00:57:28
Piękne zdjęcie. Efekt piorunujący, moim zdaniem program był użyty w rozsądnym stopniu;)
-
ade-ll
2014/01/23 14:35:08
Ważne kiedy zdrowy rozsądek zmienia się w przesadę i zamiast dobrej fotki mamy karykaturę.
-
trela47
2014/01/25 17:23:25
Za dużo korekcji, prowadzi to do zupełnego "zniesmaczenia". Mnogość programów do obróbki zdjęć powoduje brak kreatywności fotografów, bo przecież potem podciągnie się, doklei itp.
-
panek.l
2014/01/27 10:38:42
Photoshop owszem, ale w granicach rozsądku
-
fakir52
2014/01/28 17:19:05
A mnie się zdjęcie podoba i nie wiedzę, żeby jakoś znacznie się różniło od tych bez obróbki.
-
jadzia65dx
2014/01/30 09:19:45
Oj ten Photoshop. Czego to on nie zrobi.
-
kurek.bartosz.1988
2014/02/08 13:13:32
Mnie też zdjęcie bardzo się podoba. obróbka zdjęć to już standard i nie widzę w tym nic złego.
-
maciuso
2014/02/12 00:04:55
i tęcza znowu spłonęła, szkoda
-
kowalewski.zenon88
2014/02/12 12:09:20
Zdjęcie bardzo fajne. Nie ma nic przeciwko retuszowi.
-
hunterex
2014/02/19 13:05:12
Moim zdaniem obecnie fotografia to nie tylko sztuka samego ustawienia aparatu, uchwycenia odpowiednio wydarzenia, wybrania kadru itp. To oczywiście jest najważniejsze, ale również podkreślenie klimatu na zdjęciu czy uwypuklenie czegoś poprzez obróbkę ma sens. Dopóki nie robi się fotomontażu, to powinno być ok. Jak już ktoś wspomniał mamy taki przesyt obrazami, że aby zatrzymać się na dłużej przy zdjęciu potrzebujemy wyrazistego obrazu.
-
dariusz1003
2014/02/23 19:28:13
Jestem amatorem w dziedzinie fotografii pstrykam amatorsko jeszcze starą cyfrówką Minoltą Z1 ale nigdy nie ulepszałem zdjęć programami jak zostało zrobione takie zapamiętuję naturalnie i tyle po co robić coś sztucznego ? Identyczne mam zdanie o weselach i innych imprezach okolicznościowych na których każde chce wypaść lepiej niż to zupełnie jest możliwe.
-
mrozo123robert
2014/02/24 11:32:17
Zdjęcia trzeba poddawać lekkim retuszom i zawsze tak robię mam przygotowane wcześniej wiele filtrów dzięki którym zaoszczędzam czas podczas seryjnej obróbki zdjęć.

Jak dla mnie to jest wykonane w technice HRD i możliwe jest że nie było tutaj żadnego retuszu.
-
arturczy123
2014/02/24 11:46:09
Faktycznie tęcza na zdjęciu prezentuje się niezwykle spektakularnie, przypomina mi ono trochę hollywoodzkie plakaty z buchającymi płomieniami ;) w fotografii prasowej liczy się autentyczność, dlatego jestem zwolennikiem obostrzeń jury i niestosowania photoshopa do jej obróbki.
-
arielmatysiak
2014/02/24 11:46:32
moim zdaniem obróbka nie była konieczna
-
krzysztoffinanse
2014/02/27 10:20:57
Nie wiem, ja się nie znam na technicznych aspektach. Wiem tylko, że to zdjęcie (lub ten obrazek jeśli uznamy, że obróbka była zbyt duża) jest kapitalne/kapitalny.
-
polkrisss
2014/02/28 08:22:29
Mi się zdjęcie podoba i nie widzę przesadnej ingerencji. W tej chwili to raczej każdy retuszuje zdjęcia.
-
2014/03/07 12:45:09
Ba zdjęcia dobre, ale co z tęczą?
-
allaway
2014/03/14 20:35:35
Zdjęcia fantastyczne ale nie podrobione też robiły by wrażenie.
-
krzysztoffinanse
2014/03/20 12:53:09
Świetna fotka i tyle.
-
riaan
2014/03/22 00:09:16
świetne zdjęcie bez obrabiania
-
anna-171
2014/04/09 12:47:19
Mam nadzieję, że w końcu homofobia przestanie się czepiać tej biednej tęczy
-
vascoimages
2014/04/15 01:40:12
Obróbka, delikatnie mówiąc, taka sobie. Po co robić z nocy robić dzień?
-
pm-online.pl
2014/04/20 22:35:26
Co się stało z tym blogiem. Nikt już zdjęć nie robi??
-
damianek69
2014/04/26 12:01:06
Rewelacyjne zdjęcie jak się pali tęcza wszystkie barwy wyraźnie na Niej widać.
-
minis0
2014/05/04 04:21:50
Fotografia faktycznie efektowna, zachwyca pełnią barw. Autor odrobinę przesadził z efektami psując obraz niezwykłego w zwykłym.
-
julianmitecki
2014/05/09 22:45:51
Ja w tym zdjęciu doszukuję się bardziej konkretnego symbolu. Pierwsza w oko wpada postać trzymającą flagę narodową, ich połączenie dają ogromną wyrazistość tej fotografii. Co do kwestii technicznych nie ma co aż tak krytykować autora. Chciał odnieść fajny efekt w zdjęciu to trochę podkręcił kolorytu. Ile osób taki robi, po co tyle hałasu?
-
kathy.cava
2014/05/15 23:23:18
W dzisiejszych czasach wszystko musi być przejaskrawione w przeciwnym wypadku traci koloryt, ot co.
-
lampywiszace2
2014/05/19 01:08:59
No właśnie zgadzam się z przedmówcą suwaki z raw to naturalna sprawa to wyróżnią profesjonalnego fotografa od amatora który nie wie jak wyciągać zdjęcia!!!
-
hanka318
2014/05/19 10:22:26
Zdjęcie ok, jak dla mnie trochę za bardzo "przekolorowane"...
-
paulinakropka
2014/05/26 14:44:21
Szkoda, że zniszczono pracę tysięcy wolontariuszy kobiet, mężczyzn, dzieci, bezrobotnych, biednych, upośledzonych, którzy poświęcili swój czas i energię, by sprawić radość innym... Ale zdjęcia rzeczywiście niesamowite:-)
-
sebpaw
2014/05/28 00:00:38
Kiedyś czytałem na temat modyfikacji zdjęć. Otóż, nie można zmieniać zdjęć w taki sposób, aby przekłamać przekaz. Fotomontaż jest z góry niedopuszczalny. Poprawa kolorystyki może być dopuszczalna, ale właśnie pod warunkiem, że nie przekłamuje przekazu. No i tu jest pole do dyskusji, czy poprawa kolorów w zdjęciu, o którym piszesz była dopuszczalna czy też nie.
-
katarzynajanicka73
2014/05/28 20:07:13
bardzo ładne zdjęcia
-
krzysztofgrab
2014/05/29 08:43:08
Akurat wydźwięk tego zdjęcia uważam za ciekawy, ale to fakt, że coraz więcej prac jest efektem nadmiaru programów graficznych, i można to traktować raczej w kategoriach sztuki, grafiki, jak zwał, niż dokumentu czy reportażu...
-
lubierozmawiac
2014/06/04 20:23:14
Nawet taki laik jak ja widzi, że przegięto przy obróbce tej fotki, jednak trzeba przyznać, że jest ładna. Obecnie jest to taki sposób na zwrócenie na siebie uwagi lub podbicia efektu/wydźwięku wydarzenia - w tym sensie super. Pozdrawiam i czekam na jakieś nowe wpisy
-
fryzjerkatowice
2014/06/05 19:50:50
a mnie się bardzo podobają te zdjęcia
-
konrad309
2014/06/06 12:20:13
Obecnie mamy tyle programów do obróbki zdjęć, że ciężko jest pokazać zdjęcie bez odpowiedniego kontrastu i efektu, który został zrobiony w danym programie. Każdy fotograf widzi to ze swojego punktu widzenia.
-
drewhome
2014/06/06 14:05:06
prawie każde zdjęcie można podretuszować a ludzkie oko tego nie zauważy
-
jero66
2014/06/09 14:50:39
niewątpliwie, aby stwierdzić, czy zdjęcie było retuszowane trzeba się na tym znać.
-
anatta1989
2014/06/10 16:04:58
Zdania można mieć różne, choć widzę, że wpis Autorki spotkał się raczej z krytyką. Sama jestem grafikiem i projektuję materiały reklamowe do druku. Takie zretuszowanie zdjęcia to nic nadzwyczajnego - ja robię dużo mocniejsze numery z fotografią:-) Ale to na potrzeby reklamy. Bo ważny jest sam kontekst - co do czego ma służyć. I tu się zgadzam z Autorką - jak na zdjęcie reporterskie to po tej obróbce wygląda nienaturalnie. Niepotrzebnie.
-
automator1
2014/06/18 08:04:45
Za niedługo będziemy uważać naturę że jest brzydka sama w sobie i będziemy ją komputerowo naprawiać, więc nie przesadzajmy z obróbką.
-
zolosin
2014/06/23 11:04:08
Kapitalne są te zdjęcia.
-
znamizarobisz
2014/06/25 13:54:42
Zdjęcia fajne, nawet jak je podkręcili. Ktoś wcześniej napisał, że zdjęcia w RAWach trzeba trochę obrobić... prawda. Pozdrawiam
-
torebki-reklamowe
2014/06/27 10:20:45
Super foto, nie przyczepię się do niczego ;)
-
lex_24
2014/07/01 13:13:04
Woow naprawdę świetne zdjęcie.
-
ela.koperska
2014/07/01 22:38:48
Niezwykle udane ujęcie. Autor zdjęcia miał dobre wyczucie, bo zdjęcie jest świetne w każdym detalu. Jeszcze koloryt i utrzymany klimat przemawiają tym bardziej do odbiorcy.
-
posadzki-tyrajscy
2014/07/04 15:00:23
Ahh ta tęcza, w ogóle to jak może płonąć ;)
-
brmmed
2014/07/10 00:48:48
A fotografia miała być sztuką prawdy... :)
-
bilaba
2014/07/12 12:15:39
Wreszcie porządny poradnik.
-
marian23g
2014/07/19 16:06:05
Fotografia rzeczywiście rewelacyjna :) a co Photoshop to Photoshop- wszystko może poprawić, zmienić wyostrzyć czy oderwać od rzeczywistości :)
-
thekretka
2014/07/23 12:47:47
Moim zdaniem efekt wyszedł świetny:-) I nie mam wątpliwości, że jest do zasługa fotografa:-)
-
bosmas
2014/07/24 10:39:41
Kapitalne zdjęcie!
-
marek.olszak
2014/07/28 22:31:18
ciekawe efekty, jednak zastanawiam się często dlaczego ludzie siłą i brutalnością załatwiają swoje sprawy
-
optimal2010
2014/07/29 14:35:19
Jeden wpis i tyle nienawiści oraz zbędnych słów. Szkoda, że wyrażanie opinii jest teraz ryzykowne.
-
maglnea
2014/07/31 13:08:16
dobre zdjęcie, jednak wydarzenie jakie jest na nim nie jest świetne. polska jest nadal nietolerancyjna. przykro się jedynie robi. jednak wracając do zdjęcia z lekka autor przesadził, ale możemy mu chyba wybaczyć to.
-
car-spa
2014/07/31 15:45:11
Kapitalne zdjęcie.
-
mowmow
2014/08/05 15:47:04
Nie widzę problemu, zdjęcia i tak pokazują rzeczywistość przez parametry optyczne aparatu fotografa, a więc nie taką jak ta widziana gołym okiem. Samo to jest interpretacją barw więc dlaczego niektórych oburzają dodatkowe zmiany w edytorach obrazu ?
-
ewakowal8
2014/08/07 18:12:46
Długo nie trzeba było czekać... Gdzie byli strażnicy?
-
mppietia
2014/08/26 18:03:41
Zdjęcie jest na prawdę dobre, co do obróbki, to się zgadzam, za dużo tego, czasem zdjęcia tego potrzebują, ale to też świadczy o dobrym fotografie, który powinien wiedzieć kiedy i jak podkręcić zdjęcie ;)
-
nellyhamrol_1965
2014/08/27 10:36:17
Photoshop naprawdę potrafi zdziałać cuda :)
-
tomek.kowalczyk555
2014/08/27 12:22:24
Obróbka rzeczywiście na granicy kiczu, ale moim zdaniem jeszcze dopuszczalna. A samo zdjęcie świetne- niewiele zdjęć tyle mówi o dzisiejszej Polsce.
-
rybacki_p
2014/09/01 14:02:12
dla mnie te zrobione aparatem Canon ma bardziej naturalne kolory
-
2014/09/08 19:40:03
Sama koncepcja może i fajna, ale ten człowiek wygląda nienaturalnie, gdyby włożył w to jeszcze więcej pracy i energii to byłoby całkiem fajne / Krzysiek @ Parkiet Gdańsk
-
herbion
2014/09/11 14:10:56
Rzeczywiście został przegięty, z resztą zdjęcia bez obróbki moim zdaniem są ładniejsze
-
oponyczestochowa
2014/09/16 14:29:57
zgadzam się z poprzednikiem, zdjęcia bez przeróbek (niekoniecznie bez obróbek) oddają to co powinny i to, co miał na myśli twórca zdjęcia (P.S. Sprzedam tanie opony Częstochowa - dziękuję i zapraszam)
-
pakolina
2014/09/16 14:57:38
palą,palą niech palą. ich sprawa. Moim zdaniem i jedna i druga strona przesadza
-
grzegorzdrach
2014/09/16 16:30:37
Generalnie z Photoshopa w dzisiejszych czasach chyba korzysta bardzo wiele osób, jednak chcąc nie chcąc i tak da się rozpoznać kiedy to zdjęcie jest przerobione, a kiedy nie. Jak dla mnie zbytnio przerabiane zdjęcia nie są interesujące, bo nie widać w ich duszy autora. trzeba mieć wyczucie i nie robić nic na siłę.
-
gry-logiczne
2014/09/16 18:10:07
Super efekt. Naprawdę myślałem że to prawdziwe płomienie. :)
-
gry-na-2
2014/09/16 18:28:14
Wow , nieźle to ktoś wymyślił. Nigdy bym nie powiedział że to Photoshop...
-
klemantyna
2014/09/18 12:17:48
Ja widziałam jak ta tęcza płonie na żywo
-
obrazki-zdjecia
2014/09/18 19:03:33
Nieźle, nie wiedziałem że można zrobić taki efekt w Photku. Gratki.
-
wrobel-robert
2014/09/20 19:52:14
Witam. Co do przerabiania zdjęć to normalne. Czasami drobna korekta potrafi zdziałać cuda ale za to przesyt korekcji sprawia że zdjęcie jest bez wyrazu. Takie puste w sobie. W dzisiejszych czasach korygowane jest prawie wszystko więc nie ma co się dziwić. Plaga retuszu i poprawy to plaga dzisiejszych czasów. Pozdrawiam
-
kamelunka
2014/09/22 13:26:34
bardzo fajnie obrobione zdjęcie
-
pakolina
2014/09/22 16:40:02
Płonie ognisko w lesie, wiart smętną....
-
felkisa
2014/09/24 11:40:23
Mi się tam to zdjęcie podoba,choć może rzeczywiście jest trochę zbytnio przesadzone w obróbce
-
michal.slodki
2014/09/24 16:21:37
Robi wrażenie
-
judytus
2014/09/26 13:09:16
moim zdaniem wszystkie są ładne i dobre :)
-
michal-janik
2014/09/28 15:19:57
Jak dla mnie proporcje przeróbek do całokształtu zdjęcia są ok. Efekt ogólny bardzo pozytywne. Zdjęcie od pierwszego spojrzenia pobudza emocje.
-
mironka89
2014/09/30 10:54:25
Jak dla mnie to kwestia gustu, jednemu się podoba takie zdjęcie innemu całkowicie nie
-
tambada
2014/09/30 15:00:19
mi się i takie i takie zdjęcie podoba :)
-
sylwia.smakosz
2014/10/03 16:39:36
Dobrez djęcia
-
arkadiuszpoznan
2014/10/06 22:53:51
Zdjęcia super, naprawdę bardzo ładne. Pomimo, że mówisz, że mocno przerobione w photoshopie :P
-
remik-89
2014/10/08 15:09:00
Hmm czy ja wiem czy przesadzone no nie wiem ciężko stwierdzić ale z jednym się na pewno zgodzę. Często już te dobre zdjęcia, dobre ujęcie lepiej zostawić w spokoju, lekki retusz i tyle wystarczy. Oczywiście nie jestem jakimś profesjonalnym grafikiem komputerowym aby oceniać ale wydaje mi się, że każda inna osoba przyzna mi racje.
-
pcguru
2014/10/09 22:08:00
Przesadził z retuszem czy nie i tak jest na co popatrzeć

transport-krajowy-lekki.pl
-
pcguru
2014/10/09 22:08:40
Nie widziałem oryginału więc nie mogę się wypowiedzieć

homeit.pl
-
piotr-73
2014/10/10 21:56:15
Wg mnie - kompletnego laika w kwestii fotografii tym bardziej prasowej, retuszowanie zdjęć, szczególnie przez amatorów jest raczej kwestią gustu, Każdy podkręca fotografie tak, jak jemu się podoba, a nie tak, jak się powinno. Retusz jest dla mnie też formą sztuki przez to. Można byc fotografem i fotografikiem i to są dwa różne zawody.
-
piotrowicz.marta
2014/10/12 14:43:16
może warto wrzucić oryginał i wtedy będzie można porównać z tymi przeróbkami w photoshopie
-
catalin-82
2014/10/14 14:47:08
Witam
Chciałam na początku się przywitać, ponieważ jestem nowa.
Jak dla mnie dla photoshopa nie ma barier,jedynie eksperci, którzy siedzą w zdjęciach i programach tego typu. Warto zajrzeć na youtube na filmiki można nauczyć się rozróżniać pozdrawiam
-
olszak.radek
2014/10/17 21:29:02
photoshop photoshopem, wielkie cuda z nim można zrobić, natomiast jestem pełen podziwu aktualnego oprogramowania na komórkach i efektu zdjęciowego otrzymanego z nich :)
-
arturbrandys2
2014/10/18 15:25:22
Dobre zdjęcia nie powinny być przerabiane. Powinna tutaj być stosowana inna kategoria dla porównywania. Ponieważ dobry grafik potrafi zrobić "zdjęcie" w ogóle nie używając aparatu a odpowiednie programy i grafiki.
-
kasiaindex
2014/10/21 13:03:17
Muszę przyznać, że faktycznie zdjęcie super wyszło. Nie wydaje mi się żeby autor przesadził z photoshopem, czasami naprawdę uda się zrobić takie zdjęcie :)
-
cezary321
2014/10/21 14:52:33
Moim zdaniem zdjęcia są w porządku. Wyraźne i oryginalne.
-
jerzydrogos
2014/10/26 17:55:07
Jak dla mnie zdjęcie przerobione jest genialnie. Brawa dla grafika
-
zakupywtychach
2014/11/03 13:37:29
z parę dni będzie rok od ostatniego wpisu na tym blogu
-
2014/11/03 17:54:28
Zdjęcie dość kontrowersyjne ale daje dużo do myślenia. Jakiś czas temu kopiłam gotową spółkę (mbiuro.com/wirtualne-biuro-za-darmo/) i zarejestrowałam ją przy ulicy Nowogrodzkiej, sama nie pochodzę z Warszawy i nie miałam pojęcia że w pobliżu mojego biura dzieją się takie rzeczy, że są takie miejsca które wzbudzają tyle emocji. Będąc następnym razem w Warszawie odwiedzę z pewnością Plac Zbawiciela.
Pozdrawiam serdecznie :)
-
kamorga
2014/11/05 10:39:43
W tm roku znowu będzie możmna zobaczyć na żywo, już za kilka dni
-
costaplaya
2014/11/10 17:22:07
z tą tęczą są tylko problemy
-
pactum1
2014/11/17 10:27:15
Jak dla mnie wygląda super i po przeróbce :)
-
2014/11/20 14:55:25
Świetny wpis, dzięki.
Zobacz również: kamagra
-
markiiii
2014/11/25 15:24:05
Photoshop to fajna zabawka chociaż takie zdjęcie też można wykonać :)
-
malazuzanna
2014/11/26 23:21:26
Na szczęście w tym roku na marszu niepodległości tęcza została oszczędzona. Tym razem nie spłonęła :) A zdjęcie genialne! A co do photoshopa powstał po to, by go używać ;)
-
misterkocur
2014/11/28 23:05:11
po co niszczyć, po co budować, po co marnować nasze pieniądze
-
ro_ber_cik6
2014/11/30 23:54:12
Genialne zdjęcia! Dla mnie to mało ważne czy przy użyciu photoshopa czy bez niego :)
-
krzysiek.sz1
2014/12/05 12:38:07
Jedno z moich ulubionych zdjęć!
-
pawel1222222
2014/12/05 14:55:36
No ja się nie chętnie wypowiadam, na takie tematy jedni uznają, że ta tęcza została stworzona dla osób homo seksualnych inni twierdzą, że jest to jakiś dowód przyjaźni między ludźmi. Nie chcę być ekspertem w tej sprawie i powiem szczerze. Dla mnie taka tęcza nie jest ani przeszkadzająca ani nie jestem za takim pomysłem. Wszystko zależy od tego co chcemy w takim pomyśle zauważyć.
-
robertomi
2014/12/07 23:01:52
no i w ostatni weekend kolejna próba spalenia była, czyli photoshop nie oddaje realnych wrażeń ? ja się z tym nie mogą zgodzić
-
skup0brazow
2014/12/13 22:49:49
photoshop może wszystko naprawić, ulepszyć, ale nie ma to jak oryginał zdjęcia
-
lukaszbalcerzak
2014/12/31 18:05:50
Już nie zapłonie...tęczy pilnuje cała armia policjantów i ochrony.
-
tomaszgrabarczyk
2015/01/07 19:13:03
Nie powinna tam stać, dlatego zdjęcie po przeróbce i tak ma swoja wartość :)
-
lukasz.bazz
2015/01/20 12:41:41
super efekt, po prostu talent żeby tak przerobić zdjęcie ! :)
-
antonimesla
2015/01/22 09:15:26
powinni ją przenieść gdzieś indziej i nie było by problemu ;) ... swoją drogą ciekawe czemu tak kurczowo trzymają się tego miejsca ...
-
m0lka
2015/02/03 11:41:04
Mozna poprawiać oryginał, byle nie za bardzo. Na tym zdjęciu bardziej zwracamy uwagę na fajne ujęcie i "urodę" zdjęcia niż na problem, o którym opowiada.
-
kocietabrytyjskie
2015/02/10 12:47:48
Fotografom powinni zabronić używać fotoshopa :)
-
firmasana
2015/02/11 10:51:09
Mi też nie podobają się zdjęcia w których przesadnie widać photoshopa
-
pagowski_net
2015/02/12 07:59:57
jak dla mnie to świetne zdjęcie :)
-
sebastianreg1
2015/02/17 14:26:40
Dla mnie zdjęcia są ok. Niemniej cała akcja wydaje mi się idiotyczna - mówię tu o podpalaniu tęczy.
-
ida.spychalska
2015/02/18 14:01:51
Co prawda nie znam się na zdjęciach dziennikarskich, ale uważam, że zdjęcie podrasowane wygląda znacznie lepiej. Nie zawsze możemy uchwycić świetne światło. Chciałabym, żeby retusz polegał tylko na nasycaniu kolorów, albo rozjaśnianiu/przyciemnianiu.
-
poligrafer
2015/02/23 09:36:55
mistrzostwo.
-
triadadrukarnia
2015/02/23 13:56:25
Photoshop is KING
-
gryfarma
2015/02/23 18:29:43
Bardzo fachowo zrobione zdjęcia. Widać, że osoba która to robiła zna się na rzeczy. Podkręcone trochę w Photoshopie ale teraz to standard...
Gra Wiejskie Życie
-
krisskala
2015/02/26 18:23:59
No cóż, spalenia nie pochwalam, ale efekt jest palący!
-
plywaklublin
2015/03/04 11:30:26
Dawno nic nie było nowego..
-
efekta
2015/03/04 12:56:01
dokładnie, czekamy na nowe tutki:)
-
ar.iana
2015/03/08 08:05:21
przy pomocą photoshopa można niesamowite efekty uzyskać :) bardzo lubię bawić się fotografiami, ale najważniejsze jest zrobienie dobrego ujęcia
-
poligrafer
2015/03/10 10:29:55
Photoshop is KING
-
bhp-owiec
2015/03/13 13:01:56
cisza na tym blogu
-
crashplus
2015/03/16 08:14:37
więcej tutków prosimy :)
-
kasetonyreklamowe
2015/03/16 21:55:16
W Photoshopie można zrobić cuda
-
bramkasms365
2015/03/17 21:36:10
prosiłbym o jakiś opis jak można wykonać takie cuda?? A moze filmik na youtube
-
mcoworking
2015/03/18 12:08:27
Kiedy można spodziewać się nowego posta ? ;)
zapraszam na www.multisale.com.pl
-
arbiter8
2015/03/23 11:45:34
Zdjęcia robią wrażenie ale czy to jest na prawdę takie ważne? Sama akcja to pomysł nie ciekawy i nie wiem czy cieszący się dużą aprobatą wśród społeczeństwa
-
twojciech83
2015/03/25 21:08:01
Jednak mi się podoba. Może nie jest to czyste zdjęcie, jednak ukazuje to co najważniejsze w tej fotografii. To samo z modelkami - bez makijażu, ciuchów to zwykłe dziewczyny :)
-
antonimesla
2015/03/30 14:14:57
świetna fota, nieźle się grafik musiał napracować ! :)

my też sporo pracujemy i robimy też fajne [a="mesla.pl/oferta/balustrady/balustrady-szklane]balustrady szklane[a]
-
antonimesla
2015/03/30 14:17:30
świetna fota, nieźle się grafik musiał napracować ! :)

my też sporo pracujemy i robimy też fajne [a href="mesla.pl/oferta/balustrady/balustrady-szklane]balustrady szklane[a]
-
adamgabka
2015/04/07 12:15:08
Nie zrobiło to na mnie żadnego wrażenia są ważniejsze na tym świecie sprawy niż płonąca tęcza
-
investbruk
2015/04/21 08:52:03
super efekt !
-
elvisvantomato.com
2015/04/23 09:20:12
blog umiera śmiercią naturalną
-
patrioty
2015/04/28 11:32:14
Prosimy i więcej tutków !
-
osrodekszkoleniamach
2015/04/30 12:46:13
a może jakiś tutek jak wykadrować zdjęcie, by nie zniekształcić obrazu/twarzy...
-
medyczny-sklepik.pl
2015/05/11 12:51:42
popieram, przydałby się taki tutek:)
-
bramkasms-zagranice
2015/05/18 17:08:46
bardzo efektowna przeróbka ;) co do przedmiotu podpalenia to nie wypowiem się :)
-
jacek6220
2015/05/21 11:48:18
To juz chyba taki znak naszych czasow, niestety...
Wszystko musi byc podkrecone i nic juz nie jest prawdziwe vide operacje plastyczne czy inne botoksy
-
andrzej028
2015/05/25 13:13:27
Może faktycznie trochę podkręcone, ale efekt jest super
-
oknopremium
2015/06/22 12:02:28
z photoshopa też trzeba umieć korzystać
jak ktoś zna się na rzeczy to bajka
-
babetta50
2015/06/25 17:47:11
Chyba się nie zgodzę, fotograf robi zdjęcia i je przygotowuje do sprzedaży, skoro prasa takie kupuje to są ok.
-
smiech607
2015/07/02 13:38:55
Każdy może zdobić zdjęcie i je dopieścić tylko po co albo ktoś robi fajne zdjęcia albo nie.
-
janik138
2015/07/10 11:13:30
No cóż, trzeba trochę zmanipulować opinię publiczną...chociażby w Photoshopie!
-
tomek-2406
2015/07/14 17:20:03
Dzięki za wpis, zawsze fajnie popracować trochę w Photoshopie ;)
-
dawidsz-ymanski
2015/07/15 17:40:45
Szkoda, ale z drugiej strony takiej głupoty jest coraz mniej i tym samym na przestrzeni lat widać, że społeczeństwo jest coraz mądrzejsze.
-
sektor-poznan
2015/07/20 13:41:08
Totalna dzicz, szkoda, że graficy muszą dopuszczać się aż takich rzeczy, aby się szybko wypromować.
-
pirhouse
2015/07/20 13:57:31
Myślę, że są leprze sposoby, aby pokazać swój talent. Sposób powyżej pokazuje raczej brak wyobraźni tak grafikowi potrzebnej.
-
bizsol
2015/08/06 15:53:57
Jak dla mnie zdjęcie przerobione jest genialnie. Brawa dla grafika, choć zakręcone. Zapraszam na moją stronę domową: skuteczni
-
integratywna
2015/08/20 10:47:13
Wakacje się kończa, może i na blogu zacznie się coś dziać
-
jastatystyk
2015/08/24 09:27:49
Kochana autorko, czy możemy spodziewać się dalszych wpisów. Wszyscy na nie czekamy i czekamy a tu... nic.
Kiedy zamierzasz reaktywować bloga?
-
blueskysystem
2015/09/23 08:47:26
Czekamy na kolejne wpisy ! :)
-
gry-na-2
2015/10/04 11:32:02
Bardzo fajna ta fotka. Pozdrawiam
-
marcin0310
2015/10/08 14:34:35
to już historia, nie zapłonie już więcej tęcza na Placu Zbawiciela... ;(
-
mareczek.wroclaw
2016/01/12 11:22:27
To chyba było najlepsze zdjęcie z tego wydarzenia.
-
gorzowpsycholog
2016/01/13 13:16:51
elegancko :)
-
zaklikaj
2016/01/14 13:20:01
Praca w domu - koniecznie sprawdź ten link: www.zaklikaj.pl/
-
mediagraw
2016/01/20 10:47:36
Zaklikaj - działa - sprawdziłem, ja zapraszam tymczasem do agencji prasowej - mediagraw.pl/
-
mebloscenka
2016/01/26 10:53:49
był blog i nie ma bloga
-
nanocape
2016/03/22 14:17:58
ładnie
-
luxx400
2016/04/11 23:46:45
Szkoda, że blog już wymarł ;(
-
krisskala
2016/06/07 10:23:42
Tęcza już spłonęła, teraz płonie cała Polska... Nie ma co Dobra Zmiana...
-
smiech607
2016/07/20 14:30:30
Co się stało z blogiem
-
krisskala
2016/12/06 13:15:29
Za każdym razem jak widzę to zdjęcie, to staje się coraz to mocniejsze!
-
szczear2
2016/12/18 11:27:11
Widok płonącej tęczy jest z jednej strony fascynujący, z drugiej strony tragiczny. Bo dlaczego wszyscy muszą poddać się dyktatowi jednej opcji ideologicznej?